Història

Fa trenta anys van enderrocar l’antic edifici de la central elèctrica del carrer Mata, un edifici que guardava part de la història de la lluita obrera del barri i de Barcelona. Però no hi van fer un parc, com ens havien promès a les veïnes, sinó un edifici d’oficines de deu pisos, nova seu de la FECSA, i un pàrquing.

L’operació va ser fruit d’un protocol d’acord el 1988 entre una empresa de capital-risc de l’Ajuntament, Iniciatives S.A., i la FECSA. A canvi de donar a Iniciatives S.A. una opció de compra sobre la seva antiga seu de la plaça de Catalunya (on ara hi ha el Triangle), la FECSA obtenia una requalificació més que dubtosa de la central del carrer Mata, que va passar de “zona de verda” a “sistema de serveis tècnics”, per poder posar allà les seves oficines.

El 1993 la nova seu es va inaugurar als jardins de les Tres Xemeneies , però el 2012, quan encara no havien passat ni vint anys, l’empresa (que aleshores ja era la multinacional ENDESA) va vendre dos dels edificis, se’n va anar i el conjunt d’edificacions va quedar buit, amb només una persona de neteja i dos guàrdies de seguretat.

Obra finalista premis FAD’93 - Premi Dècada 2003. Rga arquitectes.
Obra finalista premis FAD’93 – Premi Dècada 2003. Rga arquitectes.

Mentre que aquella part del barri tornava a estar igual o pitjor que abans es van succeir varis intents fallits de venda i requalificació dels dos edificis principals de les Tres Xemeneies. Finalment, en maig de 2018, l’últim propietari, Lone Star, un fons d’inversió nord-americà (que en la segona meitat del 2018 va comprar la major part dels actius immobiliaris «toxics» de CaixaBank i Bankia), va vendre els edificis de Vila i Vila, 40 i Paral·lel, 51 a una empresa de nom ConrenTramway SL (Avda. Diagonal, 433, 1º2ª), creada per a l’ocasió.

Aquesta gestora hispana-alemanya especialitzada en la compravenda i gestió d’oficines ha començat a fer obres d’enderrocament interior i afirma que es vol gastar una milionada en obres i que llogarà oficines on treballarien 3.000 persones (si anteriorment només hi treballaven 1.500!). Sigui com sigui, un edifici singular situat en mig d’un barri cèntric de Barcelona, i molt a prop del totpoderós Port de Barcelona, és una ubicació molt interessant per a multinacionals com a Facebook, Amazon, Google o les grans empreses portuàries xineses.

L’únic problema que tenen els nous propietaris de les Tres Xemeneies és que només hi podran fer oficines relacionades amb els serveis tècnics que subministrin ells mateixos perquè els edificis estan qualificats com a “sistema de serveis tècnics” dins del Pla General Metropolità (PGM). Probablement és per això que els van comprar tan barat: per només 20 milions.

Segons la premsa, Conren Tramway SL està participada al 50% pels germans Jaime Enrique i Paco Hugas Yglesias i per la firma alemanya Conren Land. No sabem d’on han tret aquesta informació, el cas és que l’empresa va ser fundada tres mesos abans de la compravenda, però al registre mercantil només apareixen com a administradors els dos germans, en la seva condició de representants de varies altres SL.

Dels propietaris de l’empresa alemanya no hi ha rastre.

Al costat dels dos germans hi figura – com a «consejero» – un tal Luis Alexis Villanova Rattazzi, la família del qual forma part dels Grandes de España. En les altres tres SL del mateix nom, anomenades, respectivament, Conren Tramway Uno, Dos i Tres, apareix com a «administrador conjunto». El coadministrador de TRES és Tramway Capitals, una de les empreses dels dos germans. En UNO i DOS té com a coadministradors dos alemanys diferents, cap dels dos té una relació registrada amb els propietaris de la Conren Land S.A.

Aquestes circumstàncies fan pensar que el noble nascut el 1986 podria ser el representant de la saga, ja que tan Tramway Capitals com Conren Land actuen com a gestorsi testaferros fons immobiliarisinternacionals, així comde grans fortunes – portant que anomenen «family offices».El cas és que tots els Villanova Rattazzi es dediquen – a major o menor fortuna – al negoci amb valors immobiliaris o mobiliaris. La Sociedad de Inversiones Cocoa, Sicav, propietat del portador actual del títol de Marques de Irache, també podria ser un vehicle de deriva d’inversions.

A diferència dels propietaris anteriors, els actuals disposen d’un permís d’obres per l’edifici del Paral·lel 51. D’acord amb el tècnic del districte han demanat llicència d’obres per fer enderrocaments interns. Segons la seva pàgina web (enterament en anglès) han encarregat l’empresa d’arquitectura Batlle i Roig amb la reforma total dels immobles. Al text de presentació de les Tres Xemeneies esvanen que la realització del projecte actuarà «com un gran catalitzador de la regeneració urbana del districte de Sants-Montjuïc».

El que ens ha posat en alerta és el fet que un representant de Conren Tramway s’ha adreçat a la Coordinadora d’Entitats per presentar-se i explicar-les que començarien a renovar les façanes. A més va mostrar la seva disposició de col·laborar en qüestions relacionades amb la degradació de l’entorn. No sabem si ha entrat també en contacte amb l’AAVV de la zona que ha destacat últimament pels seus discursos alarmistes.

Rga Arquitectes
Rga Arquitectes